Words matter! Of je nou met je lief praat, als je je kinderen op tijd en zonder behang plakken in hun bed wil hebben of in je journal schrijft over wat je het Universum in wilt schieten. Je woordkeus is belangrijk. En dus ook als het om je business gaat! Want hoe kan het Universum je geven wat je wilt als je niet duidelijk bent in je communicatie?
Zo was ik in gesprek met een ondernemer, laten we hem Barry noemen. (Do not ask why, kwam als eerste in mij op). En Barry die helpt uitgeputte werknemers vanuit loondienst hun ideeën uit te rollen in een business die bij hén past. Daar is ie dus super goed in, ons Barry! Maar diezelfde Barry liep tegen een probleem aan. Hij trok niet de juiste klanten aan. En hij wist ook dat dit ergens in zijn fundering ligt. Want als de fundering niet staat, dan knalt je huis er binnen de kortste keren alle pijpen uit en zit je met een krakkemikkig huis wat niet als thuis voelt.
Dus we raakten in gesprek over wie hij nou precies helpt. Ik had het hem in de afgelopen tijd al vaker horen zeggen. “De uitgeputte werknemer.” Maar als ik hem vroeg wat nou zijn drijfveer was, dan stond hij nog net niet als Tom Cruise bij Oprah op de bank te springen dat hij het zo tof vindt als mensen gedreven zijn om voor zichzelf te starten. Dat het mensen zijn die iets groots in zichzelf voelen wat ze nog niet kunnen verwoorden. Dat ze ideeën de wereld in willen smijten, want godsamme, het is nu tijd voor MIJ! Dát waren de mensen die ons Bar wil helpen. Vuur in je reet en let’s go!
Dus vroeg ik hem: “Matcht dat wat je zegt met de mensen die jij wil helpen?” Zijn wenkbrauw schoot even omhoog, er werd zachtjes op een klein stukje onderlip gebeten. Het bracht hem tot nadenken. Even stilstaan bij de dingen die je zegt en wat voor uitkomst ze dan hebben. We namen de topics van zijn social media onder de loep en daar was al een mismatch. De topics die hij besprak waren nog niet relevant voor zijn doelgroep. Oké, daar was al een scheef raam in het huis gevonden. Toen weer een klein stukje verder in zijn fundering gluren. En ineens schoot Barry’s wenkbrauw terug, stonden er sterretjes in zijn ogen en zat ‘ie recht op in zijn stoel. ‘Ik wil helemaal niet de mensen helpen die er doorheen zitten, maar die gedreven zijn!’ ALLLRIGHT BAR, LET’S GO!! Ziet u mijn innerlijke cheerleader al met pompoms zwaaien? Dus vroeg ik hem weer: ‘Klopt dat wat je zegt met wat je wilt ontvangen? Krijg je met deze woorden de gedreven mensen op je pad?’
Nou wil ik jullie heel graag zeggen dat er dat spring op de bank bij Oprah moment was, maar dat kwam niet. Wel een dikke doorbraak in Barry’s fundering. Want ineens voelde hij zijn statement staan als een huis. De muren trokken recht en de energie van het gesprek shifte. ‘Ze zijn niet uitgeput. Ze zijn juist klaar voor een nieuwe stap. Ze zijn ongemotiveerd in hun huidige werk en gedreven om hun ideeën de wereld in te zetten.’ YAAAS BARRY!! De innerlijke cheerleader kan blijkbaar ook flikflaks en salto’s! De verandering van zijn woordkeus bracht zekerheid met zich mee. Het gaf stabiliteit in de fundering van zijn message.
Voelt ‘ie niet stabiel, kijk dan ook eens naar de woorden die je gebruikt. Matchen je woorden met wat je wilt bereiken of ontvangen. Met wat je voelt? Met wat je écht bedoelt? Elk woord draagt energie met zich mee en kan dus grote gevolgen hebben voor dat wat je ontvangt. Choose carefully, my love! Het Universum brengt precies dat wat je communiceert.
Direct in de praktijk brengen? Oké, let’s go!
💖 Neem een blog of ander stuk tekst van jezelf.
Bij voorkeur iets wat een duidelijke intentie of conclusie heeft. Waarvan je weet wát je precies wilt zeggen.
💜 Stel vast wat de conclusie van dat stuk tekst is en wie je wilt aanspreken.
Schrijf hem op. Zoals met dit blog: “Matcht je woord- en taalgebruik met dat wat je wilt bereiken/ontvangen.” Je doelgroep heb je als het goed is wel. Een kleine tip: Degene die het beste met jou matchen zijn vaak een vorige versie van jezelf. Zij spreken jóuw taal en jij snapt waar ze doorheen zijn gegaan.
💙 Vergelijk je woordgebruik met de conclusie en de personen die jij aanspreekt.
Matcht de boel een beetje? Lees je bijvoorbeeld veel vaktermen en snapt jouw doelgroep daar nog weinig van omdat jij je op “beginners” richt? Of zoals Barry: gebruik je vaak het woord uitgeput terwijl juist die pumped up en ready mensen wilt raken?
❤ Pas het aan in je tekst.
Kijk of je meer passende woorden kunt vinden dan de termen die je nu gebruikt en pas ze aan!
Ok, mijn vrinden van het fantastische ondernemerschap. Genoeg leesvoer voor de dag. Tijd om de boel even te laten landen en go shine je ass into the Universe!
Dikke liefs!
Mocht je nu zelf denken: ‘Joe jooee, ik herken me wel in die Barry! En ik wil niet zelf aan de slag, maar wel weten of mijn tekst taalgebruik wel matcht met mijn missie en diensten? Holla at ya girl! Boek vooral een tekstscan waarmee je een uitgebreid rapport ontvangt met aanpassingen, tips en tricks die ervoor zorgen dat jouw tekst lekker leesbaar is én aligned is met jouw awesome vibes!